Wie pluist er voor jullie al die boeken uit?

Het Pluizuit-team bestaat uit lezers die ‘het papieren boek’ nog koesteren en die allen besmet zijn met hetzelfde virus: dat van de betere jeugdliteratuur. 
Om dit (goedaardige) virus verder te verspreiden, recenseren zij graag en onafhankelijk een selectie van goede kinder- en jeugdboeken. 
Op de Pluizuit website delen zij hun passie en hun recensies met vele, vele anderen.
Contact opnemen kan via de Pluizuit Facebookpagina.

Elise

Elise Cools is documentalist bij docAtlas, een bibliotheek en leercentrum voor het onderwijs, waar ze een collectie uitbouwt rond welbevinden op school. Daar ontdekt en verzamelt ze allerlei leuke boeken en lesmaterialen om in de klas te werken rond gevoelens, vriendschap en relaties, sociale vaardigheden, enz. Daarnaast doceert ze ook nog deeltijds Engels aan de universiteit van Gent. Een goed boek moet voor Elise vooral een ontdekkingsreis zijn: van zoekboeken (uiteraard), tot dystopische YA literatuur met een subtiele boodschap, tot …

Eric

Eric Vanthillo is docent Woord in het Deeltijds KunstOnderwijs en freelancet daarbuiten als acteur, regisseur, coach en dramadocent. Reeds lang recenseert hij kinder- en jeugdboeken vanuit een passie en bewondering voor de gehele kindercultuur. Hij schreef ook mee aan een aantal theaterpublicaties en leesmaterialen voor de Jeugdboekenweek.

Hilde

Hilde Umans is, reeds vanaf ze kon lezen, een fervente boekenwurm. Haar passie voor taal en lezen brachten haar tot de studies van vertaler.
Tijdens haar opleiding begon zij met het recenseren van kinder- en jeugdliteratuur, en dat doet ze nog steeds met volle overgave.
Sinds enkele jaren is ze professioneel bezig met boeken en boekpromotie. Na 15 jaar Pluizuit besloot ze andere hobby’s meer van haar tijd te geven.

Inge

Inge Umans werkt als documentalist bij docAtlas, een documentatie- en leermiddelencentrum, gespecialiseerd in Nederlands voor anderstaligen, intercultureel onderwijs, mondiale vorming en interculturaliteit. Daarvoor gaf ze les aan anderstalige nieuwkomers.
Ze geeft workshops rond voorlezen, werken met de kamishibai en wil mensen graag wegwijs maken in het kinderboekenbos.
Zij leest heel graag, in de winter onder haar warme dons en in de zomer op een schaduwrijk plekje in de tuin. En het liefst samen met haar kinderen… Na 15 jaar Pluizuit koos ze voor nieuwe uitdagingen.

Marjolein

Marjolein Noé houdt in het algemeen van fantasie, van integere en schone dingen of van even ‘ontsnappen’. Die dingen vindt ze allemaal terug in kinder- en jeugdboeken. Ze geniet er ook van om anderen van taal en lezen te laten genieten. Met diezelfde kriebel werkt ze als taalcoach op Thomas More en als freelance redacteur/auteur. Daarnaast is ze beleidsmedewerker op Thomas More. Omdat dit – samen met haar andere rollen in het leven – best veel is, is ze (even) gestopt met recenseren.

Mathilde

Mathilde Lemm leest haar leven lang al graag én veel. Als jonge mama en leraar Nederlands focust ze zich op prentenboeken en Young Adult. In prentenboeken zoekt ze naar thema’s als de natuur en inclusie. Tot haar favoriete genres behoren historische fictie en high fantasy.

Mik

Mik Ghys werkt in een boekhandel, waar ze de kinder- en jeugdliteratuur onder haar hoede heeft. Zo kan ze alle nieuwe titels uitgebreid bekijken en bewonderen. Ze raadt boeken aan via de Boekenzoeker en selecteert mee de titels uit het buitenland die in aanmerking komen voor de Leesjury-lezers van 8 tot 12 jaar. Ze is ook al erg lang vrijwillige bibjuf in een basisschool.

Pol

Pol Van Damme werkte zijn hele loopbaan als leerkracht in een basisschool. Hij werkte er ook mee in een werkgroep ‘leespromotie’ om boeken en lezen onder de aandacht van de kinderen te brengen. En als boekenmeester dompelde hij alle kinderen onder in de wondere wereld van verhalen, poëzie, informatieve boeken, verteltheater of zoekboeken. Hij startte mee de Leesjury-werking op in de bibliotheken van Schoten en Schilde. Reeds lang is hij geboeid door jeugdliteratuur, een fascinatie die hij graag deelt met vele anderen.

Met de steun van

CERA kernboodschap