Mona Lisa en de anderen
Nadat Mona Lisa de lezer heeft verwelkomd in het boek, komen er dertig andere kustwerken onder de aandacht die in het Louvre te bezichtigen zijn. De kunstwerken zelf spreken de lezer aan en geven informatie over zichzelf, over details of over de kunstenaar. Een stukje over het Louvre, een aantal tips om naar kunst te kijken, een kunst-tijdlijn, een verklarende woordenlijst, een lijst van de kunstwerken en een index vervolledigen het boek.
Mona Lisa is de eerste die de lezer aanspreekt, informatie geeft en details onder de aandacht brengt. Daarna volgen de andere kunstwerken haar voorbeeld, al hebben die dikwijls zo hun eigen idee over de Mona Lisa. De teksten zijn makkelijk te lezen en dikwijls humoristisch. Toch bevatten ze informatie over het schilderij en/of de kunstenaar, al blijft die erg beperkt gezien de plaats die het kunstwerk wordt gegeven. De meeste kunstwerken zijn beschreven over een dubbele pagina, waarbij een afbeelding van het werk op de linkerpagina staat, samen met de titel, de naam van de kunstenaar en de periode waarin de kunstenaar werkte. Op de rechterpagina geeft het kunstwerk dan zelf uitleg, vanuit het standpunt van een figuur die afgebeeld staat op het kunstwerk. Soms is dit ook in de vorm van een dialoog als er meerdere figuren op het kunstwerk voorkomen.
Het is wel jammer dat de kunstwerken op mat papier zijn afgedrukt waardoor ze hun scherpte (en ook kleur) verliezen en details verloren gaan.
De tips achteraan geven de lezer ‘kapstokken’ om naar kunst te kijken.
De kleine illustraties van Quentin Blake bij elk kunstwerk en de tussentiteltjes maken de bladspiegel ruim en overzichtelijk.
Het boek kan de jonge lezer aansporen om aandachtiger naar kunstwerken te kijken bij een museumbezoek. Zeker de moeite van het bekijken waard.
Pol Van Damme - januari 2024
Auteur
Alice Harman
Illustrator
Quentin Blake
Uitgeverij
Lemniscaat
Jaartal
2023
ISBN
9789047715795
Aantal pagina's
95
Prijs
€15,99
Vertaald uit
Engels
Originele titel
Mona Lisa and the Others
Vertaler(s)
Sandra C. Hessels