Jawlensky Haar ogen

Uitgeverij Leopold en het Gemeentemuseum Den Haag hebben (met succes) al heel wat kunst-prentenboeken gepubliceerd rond kunstenaars wiens werken tentoon gesteld werden in het museum. Deze keer hebben zij Westera en Weve (een ‘gouden tandem’) gevraagd om een prentenboek te maken rond de kunstenaar Alexej von Jawlensky (1864-1941), de van oorsprong Russische kunstenaar die zich na 1896 in München ontwikkelde tot een van de belangrijkste Duitse expressionisten.
De beide makers inspireerden zich op de stijl van Jawlensky. Hoe hij gevoel en waarneming combineerde en letterlijk emotie schilderde. Hij probeerde het onzichtbare zichtbaar te maken en zijn publiek met andere ogen naar de wereld te laten kijken.
Zo ontstond het verhaal van een jongen wiens moeder gestorven is. Hij communiceert met haar via schilderijen die hij altijd maar groter en groter wil maken. Zodat zij het kan zien van achter de sterren. Eerst is er het hemelsblauwe schilderij van haar dat hij toont door het open raam. Daarna schildert hij het ganse huis en nog wat later het dorp waarin hun huis staat. Daarna maakt hij met zwarte verf een reusachtig schilderij in de velden rond het dorp. Of is dit nog te klein om door haar gezien te worden? Dan maar de gierwagen op voor een groots schilderij in alle geuren van de regenboog. Of een reusachtig schilderij van zijn papa in de sneeuw? Als de jongen niet weet hoe iets er uitziet, raadt zijn vader hem aan om zijn verbeelding te laten spreken. Om door de ogen van zijn moeder te kijken.

Dit pakkende verhaal vol verlangen is treffend neergeschreven in korte zinnetjes die veel vragen opwerpen en zo je verbeelding aanwakkeren. Dit soort verhalen lees je met een zekere traagte en je keert er met gemak naar terug. Om je eigen ervaring te toetsen aan de woorden en het verhaal. 
De illustraties kloppen als een bus hierbij. Weve schildert met rake zwarte lijnen heldere figuren op kleurrijke achtergronden. Mooi hoe zij hier haar eigen stijl combineert met die van Jawlensky. Als een voortdurende oefening op het slappe koord tussen de beiden. Maar zij houdt het koord vakkundig strak gespannen.
Tekst en tekeningen vormen samen een sterk werk dat boeit en fascineert. En tegelijkertijd brengt het je dichter bij het werk van Jawlensky. Een dubbeltje dat kan tellen!

Eric Vanthillo - maart 2019

Zoek op bib.be

Auteur
Bette Westera   

Illustrator
Sylvia Weve   

Uitgeverij
Leopold   
Gemeentemuseum Den Haag


Jaartal
2018

ISBN
9789025875497

Aantal pagina's
30

Prijs
€14,99