Interactief voorlezen met baby’s, dreumesen, peuters en kleuters
Wat is interactief voorlezen, welke boeken zijn hiervoor geschikt, hoe pak je het concreet aan, …? In dit inspirerend handboek wordt stap voor stap uitgelegd wat interactief voorlezen is, waarom het belangrijk is. Een checklist helpt je bij de keuze van een geschikt boek. Het interactief voorlezen wordt in vier stappen (vier momenten) opgedeeld: het introduceren van het verhaal, het voorlezen van het verhaal, ingaan op het verhaal en het uitdiepen van de verhaallijn. Er worden ook concrete suggesties gegeven hoe je het verhaal in de speelleeromgeving kan verwerken en er wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden geïllustreerd hoe het bijdraagt tot de motorische -, sociaal-emotionele-, reken- en taalontwikkeling van kinderen. Naast de theoretische achtergrondinformatie volgen concreet uitgewerkte voorbeelden die in de praktijk werden uitgetest: zes boeken voor zes verschillende doelgroepen. Er staan verwerkingstips bij ‘Gonnie gaat varen’ (baby’s), ‘Kinderboerderij’ (dreumesen), ‘Saar bij de dokter’ (peuters vanaf twee jaar), ‘Boer Boris gaat naar zee’ (peuters vanaf drie jaar/eerste kleuterklas), ‘Mannetje Tak’ (groep 1/tweede kleuterklas) en ‘De schoenen van de zeemeermin’ (groep 2/derde kleuterklas). Bij deze verwerkingstips staan voorbeelden en foto’s uit de praktijk. Dit maakt het geheel erg toegankelijk en werkt drempelverlagend om zelf aan de slag te gaan. Bij het boek hoort een website waarop verschillende links staan naar o.a. de digitale versie van de prentenboeken die aan bod komen.
Een inspirerend handboek voor kinderverzorgsters, peuter- en kleuterleerkrachten en andere geïnteresseerden. Helder en duidelijk uitgelegd, stapsgewijs tot in alle details. Met foto’s uit de praktijk en luchtige, humoristische strips die het geheel illustreren.
Inge Umans - april 2016