Het rekenrijk
Emma vindt wiskunde saai en haar beste vriend David al evenzeer. Hun wiskundeleerkracht stuurt hen via een geheime deur naar Het Rekenrijk. Daar moeten ze een probleem van gestolen stenen oplossen vooraleer ze kunnen terugkeren. Ze ontmoeten er allerhande vreemde figuren die hen dwarsbomen door op een bepaalde manier te denken en te handelen. Dingen die je met één of andere vorm van wiskunde kan oplossen. Emma en David moeten door correct te denken en handelen de stenen zien terug te vinden. En hoe geraken ze dan weer thuis?
Dit boek bestaat uit twee delen. Eerst is er het fantasierijke verhaal waarin Emma en David door een vreemd land moeten reizen om de gestolen stenen te kunnen terugvinden. Dan volgt er een tweede deel – in blauwe letter – waarin voor elk hoofdstuk uit het verhaal de wiskundige verklaring wordt uiteengezet. Tussendoor, zowel in het verhaal als in het informatieve deel, staan korte stukjes over bekende en/of beroemde wiskundigen.
Het verhaal over de avonturen van Emma en David is weinig spannend en enkel bedoeld om er een wiskundig gegeven in te verwerken dat dan wordt uitgelegd in het tweede deel van het boek. Dat deel is louter informatief en de verklaringen zijn niet allemaal even duidelijk of begrijpbaar. Iets wat de sympathie voor wiskunde niet direct zal doen toenemen. Verschillende theorieën worden verklaard tot zelfs codes en geheimschriften die ook door wiskundig denken kunnen worden opgelost.
Een boek voor kinderen die geïnteresseerd zijn in wiskunde en hoe die overal om ons heen aanwezig is, zelfs zonder dat we dat vermoeden.
Pol Van Damme - juni 2018
Auteur
Stefan Buijsman
Govrien Oldenburger
Illustrator
Vanessa Oostijen
Uitgeverij
Luitingh-Sijthoff
Jaartal
2018
ISBN
9789024579457
Aantal pagina's
160
Prijs
€15,99