De jongen die verdween in een game

Coverafbeelding van: De jongen die verdween in een game

Trefwoord(en)
gamen
familie
ruzie
weglopen
identiteit

Genre
leesboek

Vanaf
10 jaar

Als Jayden van zijn ouders niet meer mag gamen, wil hij weglopen. Alleen weet hij niet goed hoe je dat doet. Als hij uiteindelijk de stap durft zetten, staat al meteen de buurman voor zijn neus. Hoe kan hij die nu ontwijken? Hoe zou hij dat in een game doen? Als hij dan toch eenmaal op weg is, lijkt hij het echte leven buiten niet te kennen. Dan ontdekt hij een bunker in de duinen. Zou hij daar kunnen slapen?

Je kan gameverslaafd zijn of gameverslaafd zijn. Jayden gaat ook naar school, dus hij komt wel uit zijn gamezone. Maar thuis is het gamen en gamen. Daardoor verliest hij de voeling met de andere familieleden, tot zelfs een begrafenis en een trouwfeest in de familie.
Het verhaal speelt zich eigenlijk af in de periode tussen een halve of een hele dag, dat wordt niet echt duidelijk gesteld.
Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Jayden, in de ik-vorm. De lezer kijkt dus mee door zijn ogen naar de hem omringende wereld. Jayden bedenkt er allerhande game-toestanden bij, dingen die hij kent vanuit zijn gamewereld. Maar dat is niet de echte wereld. Dat ondervindt hij aan den lijve als hij in een oude bunker komt vast te zitten. Stilaan groeit bij hem het besef dat hij met dat gamen belangrijke dingen uit het oog is verloren, in eerste instantie zijn eigen ouders en zus.
Maar dan is er een opmerkelijke en erg vreemde plot-switch die niet bij het verhaal past. Het lijkt alsof Jayden in een fantasiewereld is terechtgekomen waarin dingen gebeuren die in het echt niet kunnen. Het zijn ook geen hallucinaties. Maar het past niet bij de bewustwording van Jayden dat zijn gamewereld hem van de echte wereld heeft verwijderd.
Het verhaal eindigt ook erg vreemd, zonder dat de lezer weet hoe het nu verder met hem moet ten opzichte van zijn ouders. De lezer blijft wat verdwaasd achter.
Doorheen het boek zijn heel wat gekleurde illustraties opgenomen die het boek verluchtigen, maar ook die geven de lezer een vreemd gevoel.
Een verhaal over de gevolgen van een gameverslaving met een bizarre wending en een eigenaardig slot.

Pol Van Damme - december 2024

Zoek op bib.be

Auteur
Claudia Jong   

Illustrator
Leen Huysmans   

Uitgeverij
De Eenhoorn   


Jaartal
2024

ISBN
9789462918047

Aantal pagina's
143