Bloed op het schoolplein

Daans beste vriend Milan wordt neergestoken op het schoolplein. Hoewel Daan de dader kent, wil hij die niet kenbaar maken. Hij wil eerst uitzoeken wie er achter deze moordaanslag zit. Maar dat valt niet mee.

De lezer zit meteen mee in het verhaal dat begint met de stevige ondervraging van Daan door de directeur. Maar net als de directeur krijgt de lezer niet de informatie die hij wil weten. Daardoor blijft de aandacht behouden. De spanningsboog blijft goed aangehouden tot op het einde, waarbij de lezer nog een keer op het verkeerde been wordt gezet. Deze climax lijkt wel een beetje ongeloofwaardig, al past hij goed in het geheel van het verhaal. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Daan, in de ik-vorm. De lezer krijgt daarmee de kijk van Daan op zijn omgeving, hoe hij denkt en wat hij doet. De cruciale informatie over de reden van de aanslag wordt achterwege gehouden tot op het einde. De korte, soms onvolledige zinnen, versterken de zenuwachtige, gejaagde sfeer. Dit actuele thema zal jongeren zeker aanspreken. Het verhaal past in het kader van de reeks ‘Lekker Lezen’: verhalen die snel, spannend en vlot lezen. De auteur steekt zijn misprijzen over het onderwijssysteem niet onder stoelen of banken en de lezer houdt toch een vrij negatief beeld over het hedendaagse schoolleven. Een heel realistisch verhaal dat de lezer geboeid houdt.

Pol Van Damme - juni 2011

Zoek op bib.be

Auteur
Frank Geleyn   

Uitgeverij
De Eenhoorn   


Jaartal
2011

ISBN
9789058387035

Aantal pagina's
93

Prijs
€14,95