· Pluizuit leest en bespreekt kinder-en jeugdboeken ·

 

 Titel:

 Erebos

 Reeks:

 

 Auteur:

 Ursula Poznanski

 Aantal blz.

 409

 Illustrator:

 (omslag) Christian Keller/Leentje van Wirdum

 ISBN:

 9789047703730

 Uitgever:

 Lemniscaat

 uitgavejaar

 2011

 Vertaler uit…:

 Duits: Esther Ottens

 Leeftijd:

 + 14

 Originele titel:

 Erebos

 AVI:

 9+

 Thema’s:

 computergame, school, avontuur

 Prijs: €

 18,95

 

 

Een illegale versie van een verslavend computergame zorgt voor onrust op een Londense school. Niet iedereen kan aan het spel geraken. Slechts op ‘uitnodiging’ lukt het om een exemplaar te bemachtigen. Ook Nick krijgt uiteindelijk een CD-tje met het game ‘Erebos’ te pakken. Eens ingelogd is hij helemaal verkocht. Tijdens het spel moet hij bepaalde opdrachten uitvoeren. Op een dag krijgt hij de opdracht iemand ‘uit te schakelen’. Hij weigert en wordt uit het spel gegooid. Dan krijgt zijn beste vriend een ernstig ongeluk. Maar is het wel een ongeluk?

Doordat er uitgebreid wordt beschreven wat het ‘character’ van Nick in het spel allemaal beleeft, lijkt het eerste deel van het verhaal meer op fantasy. Pas in het tweede deel, als Nick uit het spel is gegooid en hij op onderzoek uitgaat om achter de duistere redenen van het spel te geraken, wordt de spanning meer en meer opgevoerd en wordt het verhaal meer dan een afwisseling tussen realiteit en fantasy. Dan wordt ook duidelijk hoe vernuftig het spel in elkaar zit en wat het spel tot doel heeft.
De verschillende personages worden uitvoerig geschetst, ook de characters uit het spel. Maar wel door de ogen van Nick. De lezer weet dus ook niet meer dan wat Nick voelt, weet of ontdekt.
Wat wel wat vreemd overkomt is dat de characters uit het spel ook gevoelens tonen en die ook laten zien. Voor figuren die enkel bestaan uit ‘bits en bites’ een opmerkelijke prestatie. Zeker het character van Nick ‘lijdt’ aan deze afwijking en dat doet toch enigszins afbreuk aan de geloofwaardigheid van het geheel.
Naast dit gegeven laat het verhaal ook zien wat games kunnen aanrichten in het gewone leven van jongeren. Door volledig op te gaan in het game gaan ze dingen doen waar ze normaal gesproken nog niet aan zouden denken, maar die door de verenging van hun realiteit binnen het game wel ‘normaal’ worden bevonden. Het gevaar van een technologie die de overhand haalt op de mens, lijkt niet ver weg in dit verhaal.
Dit verhaal zal lezers die vertrouwd zijn met games zeker kunnen aanspreken. Doorbijters die doorheen het eerste deel geraken zullen het zich eveneens niet beklagen, want de tweede helft bezit eigenlijk de meeste spanning. Tussendoor krijgt de lezer ook nog enkele noties over de godenwereld van het Oude Griekenland mee.
Vernuftig opgebouwd verhaal dat toch enige leesbereidheid vraagt om de onderliggende laag in het verhaal te ontdekken.

 

Pol Van Damme
november 2011


Ons mailadres:pluizuit@hotmail.com
Recensie gepubliceerd of aangepast op:24 november, 2011
Legal disclaimer.Copyright Pluizuit 2011