Pluizuit leest en bespreekt kinder-en jeugdboeken.

 Titel:

 Dans in de branding

 Reeks:

 

 Auteur:

 An van ’t Oosten

 Aantal blz.

 95

 Illustrator:

 (omslag) Kunstmaan

 ISBN:

 90-5908-106-4

 Uitgever:

 Davidsfonds/Infodok

 uitgavejaar

 2005

 Vertaler uit…:

 

 Leeftijd:

 + 12

 Thema’s:

 vakantie, Texel, adoptie, vreemd gedrag

 Prijs: €

 14,95

 

 

Joris trekt stiekem op vakantie naar Texel; hij wil al zolang naar een eiland op reis maar dat ziet zijn vader niet zitten. Joris leert er Nienke kennen, een meisje dat van fotograferen houdt zoals hij van tekenen. Joris klust wat bij bij een uitbater van een strandpaviljoen en ontmoet er Gekke Tonia. De oude vrouw intrigeert hem en ze lijkt hem niet zo gek als iedereen beweert. Maar dan verschijnt er een opsporingsbericht over Joris op televisie. Wat nu?

Dit realistisch hedendaags verhaal lees je misschien wel het beste als je met vakantie bent op Texel. Zo kan je alle plekken waar Joris komt zelf ontdekken. Maar Joris ontdekt nog veel meer. Hij ontdekt een heel stuk van zijn vaders voorgeschiedenis; iets waarover die nooit iets wilde vertellen.
Het verhaal is mooi uitgewerkt in een vrij kort bestek.
Joris en de andere personages zijn geloofwaardig beschreven en de gebeurtenissen levensecht, al speelt het toeval ook wel een rol. Het verhaal moet het niet hebben van spectaculaire actie maar van Joris’ interesse voor de oude vrouw en zijn eigen gedachten en gevoelens. Blijkbaar trekken eenzame zielen elkaar aan, want al komt Joris in contact met de mooie Nienke en haar vrienden, hij blijft erg op zichzelf om alles uit zijn leven op een rijtje te zetten. Ook de Gekke Tonia leidt een heel eenzaam leven en net die twee kruisen elkaars wegen. Tonia wil geen contact met anderen, maar de band tussen hen beiden is sterker dan Joris ooit gedacht had.
Een kort maar toch bijzonder mooi verhaal, geschreven in een makkelijk leesbare taal.

 

Pol Van Damme


Ons mailadres:pluizuit@hotmail.com
Recensie gemaakt of aangepast op:15 september, 2005